Instruktioner
Dela in klassen i grupper om två till tre elever. Grupperna tar rollen som en person som anser att antingen bil eller cykel är säkrast. Uppgiften går ut på att varje grupp ska brevväxla med en annan som fått rollen att tycka tvärtom. Grupperna sitter tillsammans och skriver ner så många argument som de kan komma på. Efteråt får de diskutera och jämföra olika argument för och emot.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
- Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att agera säkert och förebygga risker i samband med rörelse, friluftsliv och utevistelser samt att simma och hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll:
- Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.