Instruktioner
Innan ni påbörjar den här övningen eleverna ha genomfört:
Övningen genomförs antingen under tre till fem dagar, eller under hela utmaningen i form av ett bingospel. Bifogat finns en bingobricka som eleverna kan använda. Brickan kan även användas som inspiration om klassen vill göra ett aktivitetsbingo med egna rörelseövningar.
Upplägget på övningen kan anpassas genom att välja ett av alternativen:
Bingo varje dag
Eleverna får en bingobricka var för varje dag som övningen pågår. Varje elev kryssar för alla rörelseövningar som han eller hon gör under dagen. Elever som lyckas göra minst en övning från varje kategori (minst sex övningar) får "bingo".
Om du väljer det här upplägget kan du utforma det som en tävling i klassen, där ytterligare rörelseövningar ger extra poäng när resultatet sammanställs i slutet av veckan.
Bingo under en vecka
Eleverna får en bingobricka var för hela veckan. Varje elev kryssar för alla rörelseövningar som han eller hon gör under veckan. Elever som lyckas fylla hela brickan får "bingo".
Om du väljer det här upplägget sammanställer du tillsammans med eleverna hur många övningar klassen gjort och vem som har lyckats göra flest rörelseövningar totalt vid veckans slut. Om övningen genomförs under flera veckor kan ni ha en poängställning uppsatt i klassrummet som eleverna kan fylla i under övningens gång.
Avslutning
Avsluta övningen med ett reflektionstillfälle där eleverna svarar på reflektionsfrågor, antingen individuellt, i mindre grupper eller i helklass.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.
Centralt innehåll:
- Utforska möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelse i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Biologi
- Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Centralt innehåll:
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien och beroendeframkallande medel.
Svenska och svenska som andra språk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.