Instruktioner
Övningen består av två delar. Del ett handlar om att ta reda på vem som bestämmer olika saker i samhället. Del två är en diskussion i grupp.
Innan ni sätter igång
Den här övningen förutsätter att eleverna har grundläggande kunskap om hur Sverige styrs. Det finns några ord som kan vara lite svåra att förstå för fjärdeklassare (se högerspalten). Räkna med att du behöver lägga en liten stund på att förklara dessa ord.
Del 1: Elevblad
Ge eleverna varsitt elevblad. Bladet innehåller korta fakta och en tabell. Uppgiften går ut på att besvara frågorna genom att sätta kryss i tabellen.
Del 2: Fyra hörn
Del två är en så kallad fyra hörn-övning, där eleverna ska använda svaren i sina elevblad och berätta hur de har svarat och varför.
Övningen går ut på att svara på frågor genom att ställa sig i det hörn som representerar det man svarat. Precis som i elevbladet har alla frågorna svaren:
- riksdag och regering
- kommun och region
- rektorn
- du själv
Varje hörn av rummet representerar ett svarsalternativ. Eleven väljer hörn och berättar för någon som valt samma vad som fick han/hon att gå hit. Om någon står ensam, fråga gärna varför han/hon valt det hörnet. Fråga sedan några från varje hörn hur de tänkt.
Det kan finnas olika resonemang och det är möjligt att två elever har tolkat informationen på övningsbladet lika, men ändå är av olika åsikt. Det finns inga rätt eller fel i övningen, utan det är elevernas förmåga att resonera kring samhällets beslutsnivåer som är relevant.
Frågor fyra hörn-övning
Vem bestämmer om...
1. Hur ofta bussen går?
2. Om det ska byggas en ny cykelväg?
3. Var det finns övergångsställen?
4. Om du går, cyklar eller åker bil?
5. Hur fort bilarna får köra utanför din skola?
6. Om du slänger skräp i naturen eller papperskorgen?
7. Vad som händer med våra sopor?
8. Vad du ska lära dig i skolan?
9. Om det ska byggas en fritidsgård?
10. Vad skolmaten kostar?
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.