Instruktioner
Inled övningen med att läsa faktabladet Hållbarhet.
Övningens första del handlar om de tre aspekterna av hållbarhetsbegreppet (miljö, människor och ekonomi) och hur de samspelar. Den består av tre varukort som klassen diskuterar i mindre grupper.
Övningens andra del är en diskussion som fokuserar på transportfrågor och var i världen olika varor kommer ifrån. Syftet är att förklara hur man genom att köpa varor som inte transporterats långt kan bidra till en bättre miljö – även om det bara innebär att ta cykeln eller gå till affären.
Genomförande
Övningen fokuserar på hur varor vi köper i Sverige tillverkas och transporteras, där uppgiften är att ta reda på om miljön, människorna eller ekonomin tar störst skada. Diskutera hur man kan tänka kring de tre kategorierna miljö, människor och ekonomi.
Del 1: Hållbarhetsbegreppet
Dela in klassen i grupper om tre till fyra elever som får det första varukortet.
Under fem minuter diskuterar grupperna följande frågor:
- Vilken kategori tyckte ni tog störst skada? (miljö, människor, ekonomi)
- Varför tycker ni just den kategorin?
Efter fem minuter redogör grupperna för varandra vad de valt och varför. Om gruppen inte är överens får gärna den eller de som tycker annorlunda förklara varför. Dela ut det andra och tredje varukortet och gör samma sak.
Del 2: Diskussion
Avsluta övningen med en öppen diskussion kring frågorna:
- Hur gjorde ni för att bestämma vilken kategori ni tyckte tog mest skada?
- Finns det någon kategori som kändes viktigare än de andra. Varför?
- Var i världen kommer varorna på varukorten ifrån?
- Hur kommer varorna till Sverige?
- Hur transporteras varan från affären hem till dig?
- Hur påverkas miljön av att varorna transporteras?
- Vad tror ni man kan göra själv om man vill förbättra miljön?
Hjälp grupperna att utveckla sina svar och få en klarare bild av hur konsumtion och transporter påverkar samhällets hållbarhet. Utgå från elevernas egna exempel och erfarenheter.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Geografi
- Utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling
Centralt innehåll:
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
- Några grundläggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohälsa, till exempel bristande tillgång till utbildning, hälsovård och vatten. Arbete för att förbättra människors levnadsvillkor, till exempel genom Förenta Nationerna (FN).
Hem- och konsumentkunskap
- Utveckla förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll:
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.