Instruktioner
Dela in klassen i grupper om två till fyra elever. I övningen spelar grupperna rollen som politiker med uppgiften att fatta beslut inom olika områden – bland annat vindkraft och användningen av fossila bränslen. Berätta att politiker oftast har tre olika verktyg att använda sig av när de vill förändra något.
- Subventioner: ge extra pengar (ekonomiskt stöd) för att kunna sänka priset på en vara eller tjänst.
- Skatt: ta extra betalt (ett belopp man måste betala) för en vara eller tjänst.
- Förbud: stoppa någonting genom att införa en regel eller lag som inte tillåter en viss handling.
Dela ut elevbladet tidsresan. Låt grupperna läsa igenom ett område i taget. Uppgiften är att ta ställning om man vill använda subventioner, skatter, förbud eller inte göra någon förändring alls.
Summera elevernas beslut i en matris på tavlan. Titta på hur majoriteten av grupperna har tyckt i varje fråga. Detta blir en färdig lista på vilka beslut eleverna tycker borde fattas idag.
Om ni vill kan ni skicka listan till beslutsfattare och media. Klassen kan till exempel:
- Skicka den till Västra Götalandsregionens hållbarhetsavdelning
- Skicka den till politikerna i er kommun
- Gör om den till en insändare och skicka till lokaltidningen i er kommun
Diskutera vidare
- Tycker ni att omställningen till ett miljövänligt samhälle går tillräckligt fort?
- Varför tror ni att det kan vara svårt för politiker att alltid fatta de beslut som är bäst för miljön?
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
- Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Fysik
- Utveckla förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö.
- Utveckla kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället.
Centralt innehåll:
- Energiformer samt olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön.
Geografi
- Utveckla förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.
Centralt innehåll:
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Kemi
- Utveckla förmåga att använda kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
- Utveckla kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Centralt innehåll:
- Fotosyntes och förbränning som exempel på kemiska reaktioner i naturen.
- Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
- Kritisk granskning och användning av information som rör kemi.
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Teknik
- Utveckla förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll:
- Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.