Instruktioner
Innan ni påbörjar den här övningen bör eleverna ha introducerats för begreppet hållbar utveckling och genomfört:
Övningen syftar till att låta eleverna sammanfatta vad de lärt sig om ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet samt formulera egna problemställningar och lösningar. Det viktigaste är inte att eleverna ska komma på lösningar som är användbara i verkligheten, utan att förankra deras kunskap om hållbarhet genom konkret problemlösning i dialog med andra.
Förberedelser
Rita tre cirklar med orden Miljö, Ekonomi och Människor på stora papper (lika många papper som antal grupper).
Genomförande
Dela in klassen i mindre grupper om fyra till fem elever. Varje grupp får ett papper och pennor. Återkoppla till begreppet hållbar utveckling och vad klassen lärt sig i övningarna ovan.
Del 1: Problemen
Första uppgiften är att skriva ner så många problem som möjligt, minst tre. Varje problem skrivs vid cirkeln eller cirklarna gruppen tycker det tillhör. Grupperna arbetar med uppgiften i cirka femton minuter och byter därefter papper med varandra.
Del 2: Lösningarna
När alla grupper bytt papper är nästa uppgift att försöka komma på lösningar på problemen, minst två. Lösningarna skrivs bredvid respektive problem. Det är en fördel om grupperna använder olika färger för att lättare skilja den första gruppens problemformuleringar från den andra gruppens lösningar. Lösningarna får gärna, men behöver inte vara detaljerade.
Grupperna arbetar med uppgiften i cirka femton minuter. När tiden är slut sätter sig grupperna vid sitt första papper. Uppgiften är att titta på vad den andra gruppen kommit på för lösningar och välja den som de tycker är bäst. Övningen avslutas med att grupperna inför klassen redovisar problemet och lösningarna de fick från den andra gruppen och hur de tror att dessa hade fungerat i verkligheten.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Geografi
- Utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
- Några grundläggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohälsa, till exempel bristande tillgång till utbildning, hälsovård och vatten. Arbete för att förbättra människors levnadsvillkor, till exempel genom Förenta Nationerna (FN).
Hem- och konsumentkunskap
- Utveckla förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll:
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.