Instruktioner
Syftet med övningen är att lära sig förstå hur information från olika medier kan vinklas beroende på vem som är avsändare, samt formulera egna åsikter. Eleverna får även öva på att söka och sortera information från internet. Övningen sker i par. Varje par får ett påstående som de får arbeta med i 20 minuter. De ska hitta en källa på internet som talar för eller emot påståendet och komma fram till ifall de själva tror att påståendet stämmer eller inte.
Paren ska i korthet redogöra för klassen vad de har kommit fram till. Förslag på frågor att ställa till till paren:
- Vad tänker ni när ni läser påståendet?
- Håller ni med? Varför? Varför inte?
Tillförlitlig information?
Informera klassen att övningen inte handlar om att hitta det absolut rätta svaret, utan att fundera kring sina åsikter och grunda dessa med något de anser är tillförlitligt. Diskutera med klassen vad ordet tillförlitligt betyder och vad de kan göra för att hitta tillförlitlig information på internet.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället, och förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.
Centralt innehåll:
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa, och kunskaper om språk och språkbruk i Sverige och Norden.
Centralt innehåll:
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
- Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.