Förberedelser
Övningen är omfattande och kräver planerings- och förberedelsearbete av dig som pedagog. Den tar minst minst tre timmar att genomföra. Ett alternativ som tar mindre tid i anspråk är att endast göra del ett och två.
Planering
Kontakta skolans rektor, en lokalpolitiker eller tjänsteperson och fråga om det finns något hållbarhetsrelaterat problem på skolan eller i skolans närhet som din klass kan få i uppgift att ta fram ett lösningsförslag på. Bestäm ett område som eleverna ska arbeta med, baserat på tidigare arbete och skolans förutsättningar.
Exempel på problem som eleverna kan arbeta med kan vara:
- Kan skolan minska mängden mat som slängs?
- Kan skolan använda mindre papper?
- Kan skolan bli bättre på att källsortera och återvinna?
- Går det att minska skolans och personalens koldioxidutsläpp?
Del 1 (60 minuter)
Presentera problemet som klassen ska lösa. Första steget är att komma fram till vad problemet handlar om och vad det innebär för skolan och omvärlden. Ett bra sätt att komma igång kan vara att rita en tankekarta och som fylls på alleftersom ni kommer på saker. Eleverna arbetar i grupper för att ta fram lösningar på problemet som de presenterar för klassen. Till sin hjälp har de allt material som finns tillgängligt för övningen.
Tips! Låt gärna grupperna använda andra tekniker och uttryckssätt för att presentera och förklara sitt förslag.
Del 2 (60 minuter)
Del två handlar om att öva på att kritiskt granska och bedöma sitt eget och andras arbete. Se till att åtminstone en medlem ur den ursprungliga gruppen är med vid sitt eget lösningsförslag. Uppgiften är att granska förslaget ur hållbarhetssynpunkt. Löser det problemet både på kort och lång sikt? Tar lösningen hänsyn till både miljö, människor och ekonomi?
När grupperna diskuterat förslaget presenterar de nya grupperna sina tankar om för klassen. Del två avslutas med att klassen röstar vilket förslag ni vill gå vidare med.
Del 3: Slutmålet
Gruppen presenterar sitt förslag i lämpligt sammanhang. Diskutera med gruppen hur de vill förebereda sig på bästa sätt. Tips! Kontakta gärna lokalpressen och be dem intervjua eleverna samt rektorn, politikern eller tjänstepersonen som tar emot gruppens förslag.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Geografi
- Utveckla kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Centralt innehåll:
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Hem- och konsumentkunskap
- Utveckla förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll:
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.