Från häst och vagn till bil och flyg
Transporter är en viktig del av vårt samhälle idag. Förr reste vi i Sverige med häst och vagn och inte heller så långt, ungefär en kilometer per dag. Idag reser vi mer än fyra gånger längre i snitt per dag. Resor med bil och flyg har ökat mest de senaste 25 åren. I dag sker drygt tre fjärdedelar av resorna i Sverige med bil. Våra bilar är både tyngre och använder mer bränsle än andra bilar i Europa (källa: Trafikanalys). Hälften av bilresorna är kortare än tre kilometer (källa: Trafikverket). Tänk om vi kunde ersätta en del av dessa resor med att cykla och gå!
Klimatförändringarna som uppstår genom växthuseffekten är ett av de allvarligaste miljöproblemen idag. Av alla utsläpp av växthusgaser i Sverige står koldioxid (CO2) för den största delen. I EU-länderna står vägtransporterna för drygt en femtedel av utsläppen (källa: Europaparlamentet). I Sverige har utsläppen av koldioxid från personbilar minskat sedan coronapandemin och uppgick till 8,3 miljoner ton 2022 (källa: Naturvårdsverket).
En lastbil släpper ut mer koldioxid än en personbil, men samtidigt finns det många fler personbilar i trafiken. Nästan alla utsläpp av koldioxid i transportsektorn i Sverige (90 procent) kommer från vägtrafiken (källa: Trafikverket). Ett av problemen med lastbilar är att de ökar i antal och så gör också deras klimatpåverkan. För att minska klimatpåverkan inom transportsektorn behöver man minska antalet lastbilar på vägarna genom att till exempel lasta mer gods i varje bil och transportera mer gods med tåg.
Men det är inte bara utsläpp av koldioxid som skapar miljöproblem. Utsläpp av kväveoxid och svaveldioxid resulterar i nedfall av försurande ämnen, där kväveoxider bidrar till övergödning av mark och vatten. Positivt är dock att transportsektorn sedan 1995 har minskat kväveoxidutsläppen med cirka 50 procent, men inrikestransporter står ändå för drygt 40 procent av Sveriges totala utsläpp (källa: Trafikverket). Kväveoxid kan renas bort med hjälp av ny teknik, vilket inte koldioxid kan (källa: Naturvårdsverket). Svaveldioxiden kommer främst från sjöfarten och från utrikestransporter.
Ytterligare ett miljöproblem är partiklar som kommer från slitage av vägbanan, däck, bromsar och friktionsmaterial. Även trafikbuller skapar problem eftersom det ökar risken för stress, sömnstörningar och hjärt- och kärlsjukdomar hos både barn och vuxna.
Hur kan vi öka antalet hållbara transporter?
Vad kan man göra för att fler transporter ska bli mer hållbara? Det bästa är förstås att använda transportmedel som inte ger några utsläpp alls, som att gå och cykla. Ett sätt att komma igång kan till exempel vara att vuxna går med barnen i grupp till skolan. Ett annat sätt att minska onödiga resor är att vuxna som kan arbeta hemifrån gör det ibland, istället för att åka till och från jobbet. Vissa resor behöver göras ändå. Då är det bästa att försöka minska transporternas klimatpåverkan. Det kan man göra på flera olika sätt:
Kollektivt resande
Att åka buss, tåg eller spårvagn är ett effektivt sätt att minska sin klimatpåverkan. Idag är 90 procent av busstrafiken så kallat elektrifierad, vilket betyder att den inte ger några klimatutsläpp vid transport. En buss rymmer dessutom fler passagerare som "delar" på den klimatpåverkan som uppstår, jämfört med om till exempel 40 passagerare skulle köra varsin bil. Fördelen med att åka kollektivt är också att man inte behöver leta efter och betala parkering, att kunna göra andra saker på bussen istället för att sitta i bilkö och att få motion vid promenaden till och från busshållplatsen.
Samåkning
Ett annat bra sätt att minska bilkörningen är att samåka. Ofta kanske en vuxen skjutsar sitt barn till skolan eller träningen. En bättre idé är att prata med andra vuxna så att flera barn kan åka med. Det sparar både pengar, tid och miljö då de bilar som kör utnyttjas bättre. På samma sätt kan lastbilar utnyttjas mer effektivt om de transporterar så mycket gods som möjligt. Ett sätt är att transportera gods från flera företag i en och samma lastbil.
Bilpool
En bilpool innebär att flera människor samsas om en eller flera bilar. Det är ett bra alternativ för den som av olika skäl inte har en egen bil eller för den som oftast åker kollektivt. Om kollektivtrafiken inte kör dit man ska resa kan man om man är med i en bilpool boka en bil. Bilpooler finns fram allt i storstäderna.
Fordon med snåla utsläpp
Det är bättre att välja en bil som drivs av förnyelsebara bränslen som etanol och biogas (miljöbilar) istället för bensin eller diesel. Även om miljöbilar också släpper ut koldioxid och andra skadliga ämnen så är utsläppen mycket mindre. Hur mycket en bil släpper ut beror på bilmodell och om bilen kör på bensin eller diesel. Oftast drar stora bilar mer än små.
Hastighet
Hastigheten har stor betydelse för hur mycket koldioxid bilar och lastbilar släpper ut. Ju högre hastighet, desto mer bränsle går åt. Ofta sparar man också bara lite tid när man kör i högre hastigheter, samtidigt som risken för att skadas eller dödas vid en olycka ökar rejält.
Eco-driving
Eco-driving (snålkörning eller sparsam körning) är ett sätt att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen genom att föraren kör på ett mer bränslesnålt sätt. Det handlar om att inte gasa i onödan, planera sin körning och "motorbromsa" (källa: M Sverige).
Exempel: transporter till din skola
Har du tänkt på alla saker som finns i din skola har kommit dit på något sätt? I de flesta fall körs de dit med lastbil. Under en vecka kan det bli ganska många lastbilar som kör till exempel papper till kopiatorn, mat till matsalen, skolböcker och så vidare. Samtidigt behöver till exempel returkartonger och sopor köras från skolan. Dessa lastbilar släpper ut koldioxid som bidrar till växthuseffekten, samtidigt som det också leder till andra oönskade effekter – till exempel buller som stör elever och lärare i skolan. Det är bevisat att buller påverkar koncentrationsförmågan hos barn, vilket i sin tur påverkar läxläsning och skolarbete. Trafiksäkerheten blir också sämre och barn kan skadas när lastbilarna kör och parkerar på skolans område.
För miljöns skull är det bästa att gå eller cykla eftersom det inte ger några utsläpp alls. Det näst bästa för miljön är att åka kollektivt med buss, tåg eller spårvagn.