Reflex

Alla vet att man ska ha reflex på sig i mörkret men ändå är det många som går ut utan. Hur bra är reflexerna egentligen? Spelar det någon roll vilken reflex jag väljer? För att öka elevernas förståelse för reflexens betydelse för hur väl de syns i mörker kan ni genomföra den här övningen. Tanken är att eleverna förutom att förstå hur viktigt det är med reflexer också ska förstå att reflexens placering, ålder och utformning har betydelse.

reflex

Be eleverna ta med sig reflexer hemifrån. Det är bra om ni får variation mellan fastsydda reflexer, hängande reflexer, gamla reflexer och nya reflexer. Ju större variation desto bättre.

Börja i klassrummet med att diskutera följande:

  • Hur tror ni att man bäst ska göra för att synas i mörker om man är ute och går?
  • Tror ni att det är skillnad på olika reflexer?
  • Vilka olika typer av reflexer finns det? (Jämför material, hur de sätts fast mm)
  • Vad tror ni gäller för att en reflex ska synas bra?

Titta i det ljusa klassrummet på de reflexer som barnen har haft med sig och försök diskutera vilka de tror är bra och vilka de tror är mindre bra – samt varför. Försök gärna rangordna reflexerna efter hur väl eleverna tror att de syns.

Låt sedan eleverna ta på sig reflexerna. Se till att någon elev inte har reflex, någon många reflexer, någon hängande, någon fastsydd, någon gammal, någon ny osv.

Samlas i ett mörkt rum, gärna gymnastiksalen, som går att mörklägga. (Avståndet mellan ficklampa och reflexer bör vara minst fyra meter).

Be alla elever utom fyra samlas i ena änden av rummet. De ska gå från ena sidan av rummet till den andra. Be fyra elever stå i andra änden av rummet och lysa på eleverna med ficklampa. (Här är det viktigt att ficklampan inte har för starkt sken.)

reflexovning

Uppgiften blir att försöka se vilka reflexer som syns bäst. Byt ut de fyra eleverna så att alla får studera reflexerna. Tänd ljuset och diskutera med eleverna:

  • Hur väl syntes de som inte hade reflex på sig?
  • Vilka reflexer syntes bäst?
  • Kan vi rangordna dem? (Kanske behöver ni släcka för att titta igen.)
  • Hur väl stämde detta med det vi trodde innan?

Diskutera vidare i klassrummet

  • Stämde den rangordning vi gjorde innan i klassrummet?
  • Vad är det som avgör hur bra en reflex är?
  • Vad ska man tänka på när man sätter på sig en reflex när man ska ut och gå i mörker?

Till läraren:

  • En reflex som är i rörelse syns bättre än en som är stilla.
  • Fastsydda reflexer bör kompletteras med löst hängande.
  • En reflex bör placeras i knähöjd för att även synas i bilars halvljussken.
  • En reflex som är ny syns bättre än en som är gammal.
  • En reflex som legat i fickan tillsammans med mynt och nycklar förlorar en del av sin reflektionsförmåga.

Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 11)

icon

Fysik

  • Använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle.
  • Genomföra systematiska undersökningar i fysik.
  • Använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

Centralt innehåll:

  • Ljusets utbredning från vanliga ljuskällor och hur detta kan förklara ljusområdens och skuggors form och storlek samt hur ljus uppfattas av ögat.
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
illustration illustration illustration illustration